perjantai 4. lokakuuta 2013

Osa 3 - Johdanto

Johdanto



Oli pimeä ilta. Vettä oli satanut päivätolkulla, eikä se tuntunut hellittävän edes öisin. Mustaksi maalatun mökin ovi kävi ja viisi ihmistä astui läpimärkinä sisään himmeään kynttilän valoon. Mökissä, jota olisi pikemmin voinut vajaksi kutsua, istui nurkassa hämärässä hahmo tulijoita odottamassa.
                      ”Oli hulluutta tulla tänne! Emme olisi koskaan saaneet luottaa sinuun!” Viimeisenä sisään astunut mies ärähti vetäen mustan hupun päästään.
                      ”Ole hiljaa! Kapteeni Darmothilla on varmasti hyvä selitys, miksi kutsui meidät tänne tänään.” Hänen vieressään seisova nainen sanoi matalalla äänellä syvän huppunsa kätköistä.
                      ”Minulla toden totta on. Tämän jälkeen te tulette pyytämään minua liittymään neuvostoon ja anotte minulta apuani.” Kuului ääni varjoista.
Varjoista esiin astui mies sotilaan univormussa. Miehellä oli yllään maata viistävä purppurainen viitta ja mielipuolinen virne.
                      ”Ääh tämä on hulluutta! Hän on hullu! Tulkaa, lähdetään. Ehdimme Vuononmóon ehkä ennen pahimpia kelejä, jos lähdemme nyt.” ensiksi puhunut koukkunokkainen mies sanoi huitoen kädellään ilmaa ja veti hupun takaisin päähänsä. Hän veti oven auki raivokkaasti ja kaksi muuta seuralaista lähti seuraamaan häntä.
                      ”Tieni tähän pisteeseen ei ole ollut helppo, mutta en aio luovuttaa niin helpolla, kuin ehkä kuvittelette.” Kapteeni puhui. Ihmiset pysähtyivät.
                      ”Tulette pian ymmärtämään, että olen juuri se, mitä te tarvitsette nyt. Minä olen puhunut hänelle. Kai tiedätte mitä on kirjoitettu?” hän jatkoi ja sytytti kolme kynttilää puhuessaan.
                      ”Tottakai. Älä aliarvioi meitä, poika.” nainen sanoi huppunsa kätköistä. Hän oli ainoa, joka ei ollut hievahtanutkaan.
                      ”Ei, te aliarvioitte minua.” Kapteeni sanoi ja näytti hurjalta. ”Minulla on armeija, luuletteko, etten tule saamaan sitä mitä haluan? Luuletteko, että annan teidän vain astella ylitseni?!”
Kaikki olivat hiljaa.
                      ”Te typerykset luulette olevanne ohjaksissa. Antakaas, kun kerron jotain. Te olette vain välttämätön välikäsi, jota Herrani tarvitsee tarkoitusperiensä saavuttamiseksi. Minä olen avainnappula, jota hän tarvitsee voittaakseen tämän pelin. Ymmärtäkää paikkanne ja luottakaa minuun.” mies jatkoi uhkuen itsevarmuutta.
                      Kaikki läsnäolijat seisoivat hiljaa paikoillaan. Osa tyrmistyneinä, osa pohtien kapteenin sanoja.
                      ”Tämän on parempi olla aikamme arvoista, muuten saat maksaa hengelläsi Trokahn.” Ensiksi puhunut sanoi hampaita kiristellen ja veti oven kiinni palatessaan sisään. Viittaan pukeutunut mies hymyili tyytyväisenä.

                      ”Luottakaa minuun, se on.” hän vastasi istuen alas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti